Za 18 februari 2017 | 21.00 uur | toegang €15,00 studenten €10,00
Ode aan de vernieuwende jazz van Gerry Mulligan en Chet Baker.
Gerry Mulligan bracht de baritonsax voor het voetlicht, het instrument dat in jazzorkesten meestal een bijrol had. Begin jaren ’50 vierde hij succes met zijn pianoloze kwartet, destijds iets nieuws. Door het ontbreken van piano ontstond ruimte voor enerverend samenspel met trompettist Chet Baker.
JanWillem van der Ham pakt de baritonsax op voor zijn Mulligan-Baker Project, een Amsterdamse groep met dezelfde bezetting als het Gerry Mulligan/Chet Baker Quartet. Origineel materiaal uit 1952-‘53 wordt op verschillende manieren benaderd: er zijn authentieke ‘remakes’ naast hedendaagse versies (‘extensions’) en passende nieuwe composities (‘counterparts’). Het Mulligan-Baker Project nam afgelopen zomer een eerste album op, Mixing memory and desire: The Mulligan-Baker Project, dat vanavond zal worden gepresenteerd.
Recensie: Rinus van der Heijden, ZomerJazzFietsTour
“Het Mulligan- Baker Project is een initiatief van saxofonist JanWillem van der Ham en trompettiste Felicity Provan. De eerste speelde nu eens geen altsaxofoon of fagot maar als de reïncarnatie van Mulligan uiteraard de baritonsaxofoon. De trompettiste trad niet in de broosheid van Chet Baker, maar plaatste met haar aandeel brugdelen waarop de muziek stevig werd geschraagd. JanWillem van der Ham was fantasierijker dan Gerry Mulligan, maar buitte wel het sonore aspect van diens baritonsaxofoon vakkundig uit. De contrabas van Raoul van der Weide was er voor de juiste functionaliteit, het slagwerk van George Hadow voor verstoring van de orde. Een slow-tempostuk werd een pakkende hommage voor Baker en Mulligan; de baritonsaxofoon streefde ultieme schoonheid na en Felicity Provan liet horen dat je een gedempte trompet nog dichterbij de luisteraar kunt brengen, dan Chet Baker al deed.”
JanWillem van der Ham bariton sax / Felicity Provan trompet / Raoul van der Weide bas / George Hadow drums